måndag 23 februari 2009

På fredag är det kyck...sashimi

En aningen sen fredagssammanfattning:

Med en av de taiwanesiska utbytesstudenterna hade vi planerat en randez-vous. Så, fredagen var inplanerad för detta. Jag har aldrig i hela mitt liv träffat på någon som är så otroligt påläst och kunnig med en hel encyklopedia som spann. Detta kombinerat med hennes otroliga lust att berätta och förklara hur samt varför olika företeelser existerar på det sätt de gör har format grunden för hennes personlighet. Otroligt spännande, en helt privat guide i ett nytt land, kan det bli bättre. Så, med detta i ryggen ville vi verkligen träffa henne.

Så, fredagen var Floradagen. Vi skulle ses vid 13-tiden för att käka lunch, eller för oss frukost, på en restaurang i Ximen Ding-området som Flora sa var väldigt anrik och ett lokalt häng för äldre personer. Dock kunde Gustaf inte följa med eftersom han ville se hur Business Communication-kursen var på skolan så det var Jag och Victor som åkte till Ximen.
Efter att ha mött upp med Flora, hälsat på hennes syster och en till taiwanes som precis bytt namn från Gill till Valkyria, gått ett tag för att sedan bänka oss på restaurangen tog det inte lång stund förrän det var ett faktum; det var en superrestaurang, helt underbart många fat på bordet samtidigt med mat från havet på olika sätt. Den godaste Misosoppan hittils, tokfräsch sashimi (en typ av sushi fast med större fiskbitar, i det här fallet på en bädd av ris), stekt ris, omelett och en halv stekt fisk: delad i mitten på en träplatta, Victor fick stjärten, jag fick huvuddelen. Jag måste medge att det var med viss skepsis man angrep den med sina pinnar, men efter att ha krafsat bort skinnet smakade köttet riktigt gott. Så jag glufsade på här, tills det blev helt strävt i munnen, jag fick som en beläggning likt den man får när man druckit för mycket cola, allting kretsade kring att bara få ner vad det nu var så jag slapp smaken. Jag sträckte mej efter mitt te, tog en stor klunk brände sönder halsen men var fri från smakfängelset. Jag var i alla fall nöjd att jag höll god min. Cirka 1 minut senare säger Flora: akta er för en liten svart grej i fisken, det är levern... den är inte så god.

Den fräschaste frukosten som kanske någonsin skådat dagens ljus.
Sashimin i skålen till höger, stora bitar rå lax, tonfisk och lite andra fisksorter

Utsökt mat ackompanjerat av dito sällskap: Valkyria, Patricia och Flora
Efter att maten var inmundigad frågade Flora vad vi skulle göra resten av dagen och Taipei 101 sa vi stog på schemat för oss. Hennes syster erbjöd sig att ta oss dit och visa oss området vilket vi glatt tackade ja till. Vi kom överrens om att vi skulle åka hem till Flora under helgen, till Taichung och spana in den staden också.
Efter att ha kommit in till East area där 101 är beläget väntade jag, Victor och Patricia på den andra delen svenskar.
Svenskar invaderar Taipei
Första målet var sedan att fixa mat åt den del av gruppen som varit i skolan hela dagen. Det problemet löstes i bottenvåningen på 101 som totalt är 6 våningar, de resterande fem är helt knökat med butiker för de med lite fetare budget än CSN-finansierade plånböcker. Prada tränger in sig mellan Hermés, Gucci, Louis Vuitton osvosv. Så efter att ha avverkat dessa fem våningar trängde sig hungern på igen. Vilket löstes på följande sätt:

En asnöjd Gustaf med munnen full av glass och huvudet av ljuva sommartankar.
Två nördar, en cool kille och ett högt hus.
Vi hittade denna dag:
Världens näst högsta hus

En hög dreserade hundar. Gustaf gillade dem.

Ett glatt gäng iklädda världens kanske mest kristna skoluniform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar